محرم همه چيز است

محرم همه چيز است

دوستان عزيز همه شما استادان زبردست تاريخيد و سخن از تاريخ در نزد شما بسي دشوار است اما بايد بگويم هر مطلبي را مي توان در محرم و علي الخصوص در عاشورا پيدا كرد .

محرم هم باليدن مي خواهد و هم ناليدن . باليدن كه جاي خود دارد مگر مي توان صحنه عاشورا را در ذهن خود تجسم كرد و بر لبان ترك خورده اصغر و بر آه دل زينب ناله نكرد ؟

محرم هم آموزه است و هم موزه . آموزه كه جاي خود دارد ولي عاشورا غني ترين موزه فرهنگ و هنر است هنر استقامت و ايستادگي در برابر ظلم و فرهنگ رشادت و شهادت .

بايد بر محرم و عاشورا نگريست . نگريستن ، فقط نگاه كردن نيست . نگريستن نگاه متفكرانه است مگر مي شود بر عاشورا متفكرانه نگاه كرد و نگريست .

محرم هم شور مي خواهد و هم شعور البته هيچ شوري بدون شعور پديد نمي آيد اگر بعد از گذشت چندين قرن اين شور و حال است بي قيد و شرط پشت اين شور شعوري هست و الا خيلي وقت پيش اين شور خاموش مي شد .

حسين ( ع ) را نه منتظرانش بلكه منفعلانش كشتند همانهائي كه در صفين خنجر زير گلوي علي گذاشتند ، همانهائي كه نماز بي لعن علي را قضا مي كردند . همانهائي كه اولي الامر را يزيد مي دانستند آري همان خوارج كه امروزه نيز با يكي دو جمله تجددنمايانه رنگ مي بازند و بر عزاي حسين خرده مي گيرند كه چرا مردم گريه مي كنند و ناله مي كنند چرا در مساجد شيريني پخش نمي كنند شادي و قهقه به راه نمي اندازند

اگر اين تجدد است كه در مراسم سالگرد شهداي كربلا نقل و شيريني پخش كنند و به جاي گريه و ناله رقص و پايكوبي به راه بياندازند ما اين تحجر خود را بر هزاران تجدد ترجيح مي دهيم 

اما من با جرأت و جسارت مي گويم كه نه برگزاري مراسم عزاي كربلا تحجر است و نه پخش نقل و شريني و پايكوبي در مراسم عزاي كربلا تجدد .

تجدد بي تمدن حباب تو خالي است . هر تجددي در مورد كربلا باشد بايد آميخته با شور و حال حسيني باشد .

لذا دوستان ، كربلا ، عاشورا ، حسين ، عباس ، اصغر ، زينب ، مشك آب هيچكدام نيازي به تبليغ و ضد تبليغ ندارند وا‍ژه هايي هستند كه خداوند در ذات آدمي قرار داده است و اين واژه ها همه مترادف تبليغ هستند .

موسوي



نظرات شما عزیزان:

عرفانی
ساعت13:06---7 آذر 1391
با تک تک جملات شما درباره محرم و عاشورا موافقم . نقش عزاداری برای امام حسین در زنده نگه داشتن مذهبمان بسیار زیاد است . به خصوص برای کودکان و نوجوانان . با سپاس

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 7 آذر 1391برچسب:, ] [ 9:36 ] [ فارغ التحصیلان ]
[ ]